Pagina instellingen

Tekstgrootte

LOGIN SOCIAL SCHOOLS | REGISTREREN SOCIAL SCHOOLS
  • Home
  • IKC Het Rinket
    • Over ons
    • Waarom kiezen voor IKC Het Rinket?
    • Missie en visie
    • Expertisecentrum
    • Ons team
    • Tabijn
    • Kom werken bij ons!
  • Waar we goed in zijn
    • Onderwijs
    • Aandacht voor ontwikkelen
    • Extra ondersteuning
  • Peuters
    • Over peuteropvang De Blokkendoos
    • Ontwikkeling
    • Samenwerking met Het Rinket
    • Praktische informatie
    • Aanmelden
    • Beleid en veiligheid
  • Basisschool
    • Over basisschool Het Rinket
    • Onderwijs
    • Extra ondersteuning
    • Schoolgids
    • Opvang
    • Praktische informatie
    • Aanmelden basisschool
  • Nieuwkomers
    • Over nieuwkomersonderwijs De Fakkel
    • Doorstroom naar de basisschool in de buurt
    • Inschrijven
  • Contact IKC
    • Contact IKC
    • Klantcontact kinderopvang
  • Carrièrekansen

Missie en visie


Samen leren met plezier!
De Fakkel
Rijke schooldag
Peuteropvang

  • Over ons
  • Waarom kiezen voor IKC Het Rinket?
  • Missie en visie
  • Expertisecentrum
  • Ons team
  • Tabijn
  • Kom werken bij ons!

Onze visie op onderwijs
Goed onderwijs richt zich op het begeleiden van kinderen in hun ontwikkeling tot weldenkende, kritische burgers die hun plek in de maatschappij kunnen gaan vinden. Daarbij is er aandacht voor alle aspecten van de ontwikkeling van de mens. Voor kinderen is het belangrijk om te leren wie ze zelf zijn en welke talenten ze kunnen inzetten. Het helpt als ze deze zoektocht met onbevangenheid en (zelf)vertrouwen aan kunnen gaan. De taak van professionals op ons IKC is om kinderen te begeleiden, motiveren, stimuleren en vanuit nabijheid ruimte te geven om tot deze ontwikkeling te komen.

We werken vanuit het gedachtengoed van pedagoog Gert Biesta. De taak van ons team ligt in het begeleiden van kinderen bij hun ontdekking van:  

  • Wat kan ik en wie ben ik? (kwalificatie)
  • Wie ben ik ten opzichte van de anderen om mij heen? (socialisatie)
  • Wie ben ik in en ten opzichte van de maatschappij? (personificatie/subjectivering)

Hierbij hebben we er oog voor dat niet alle ouders en verzorgers op dezelfde manier in staat zijn hun kinderen in de ontwikkeling te begeleiden. Een deel van ons werk bestaat daarom ook uit het ondersteunen van ouders om hun kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling.  
 

Onze missie
Onze missie komt voort uit onze visie op onderwijs en analyses van de omgeving waar ons IKC gevestigd is. Onze maatschappelijke opdracht en daarmee onze missie is als volgt:

  • We bieden een omgeving die brede ontwikkeling stimuleert van zoveel mogelijk kinderen in onze wijk.
  • Daarbij bieden we ondersteuning aan alle ouders en ontzorgen we ouders, ook als daarvoor onvoldoende middelen beschikbaar zijn om de brede ontwikkeling zelf te begeleiden. 

We kijken wat voor ieder kind en voor iedere medewerker mogelijk is om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen en daarmee het beste uit zichzelf te halen.


Vier kernwaarden
Wij werken vanuit onze kernwaarden:  

  • Samen ontdekken 
  • Leren van en met elkaar 
  • Plezier hebben in en bij het leren   
  • Nabijheid van professionals om te leren vanuit veiligheid en geborgenheid


De uitgangspunten voor onze werkwijze
Om deze visie en missie in de praktijk te brengen, werken we van vanuit een aantal uitgangspunten die in onze dagindeling en werkwijze terugkomen. Deze zijn als volgt: 

Relatie: Ieder mens komt pas tot ontwikkeling wanneer die zich veilig voelt, geborgen weet en de nabijheid van professionals en mensen ervaart. Ontwikkeling start bij het opbouwen van een relatie.

Routines: Vaste routines zorgen voor kenbaarheid en voorspelbaarheid van de dag. Daarmee ontstaat ruimte om tot ontwikkeling te komen.

Rust: Door focus te houden op routines en hier alleen beperkt van af te wijken, blijft de dag voorspelbaar, kenbaar en veilig.

Ruimte: Wanneer aan bovenstaande voorwaarden is voldaan, wordt ruimte gegeven om de zone van naastgelegen ontwikkeling op te zoeken.

Zicht op mensen: Onze medewerkers kijken naar de volledige ontwikkeling van ieder kind, in samenhang met diens omgeving. We onderzoeken welke ondersteuning en begeleiding er nodig is om de zone van naastgelegen ontwikkeling te bereiken.

Meervoudig perspectief: Er wordt vanuit co-teaching met meerdere professionals gelijktijdig gewerkt aan de ontwikkeling van kinderen en daarin worden de ouders/verzorgers nauw betrokken. Er vindt veel overleg plaats om alle perspectieven met elkaar in overeenstemming te brengen en zo de potentie optimaal te ondersteunen.

Gedeelde verantwoordelijkheid: Iedere professional die betrokken is bij de ontwikkeling van de kinderen of medewerkers, is verantwoordelijk om bovenstaande uitgangspunten toe te passen, in te zetten en anderen hierin actief te betrekken.

Nieuwsgierigheid naar innovatie & ontdekking: Om tot ontwikkeling te komen, is het noodzakelijk te zoeken naar nieuwe inzichten en deze te verkennen. De zone van naastgelegen ontwikkeling wordt actief opgezocht. Hiervoor wordt aansluiting gezocht bij ieders natuurlijke nieuwsgierigheid. 
 

Ons motto

Samen leren met plezier met persoonlijke aandacht voor ieder kind.



Uitgelicht

Uw kind aanmelden voor de basisschool

Bekijk de schoolgids

Social Schools

Onderdeel van Tabijn

IKC Het Rinket Over ons Waarom kiezen voor IKC Het Rinket? Missie en visie Expertisecentrum Ons team Tabijn Kom werken bij ons!
Waar we goed in zijn Onderwijs Aandacht voor ontwikkelen Extra ondersteuning
Peuters Over peuteropvang De Blokkendoos Ontwikkeling Samenwerking met Het Rinket Praktische informatie Aanmelden Beleid en veiligheid
Basisschool Over basisschool Het Rinket Onderwijs Extra ondersteuning Schoolgids Opvang Praktische informatie Aanmelden basisschool
Nieuwkomers Over nieuwkomersonderwijs De Fakkel Doorstroom naar de basisschool in de buurt Inschrijven
Contact IKC Contact IKC Klantcontact kinderopvang
Carrièrekansen
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools