Tekstgrootte
Onze visie op onderwijs
Goed onderwijs richt zich op het begeleiden van kinderen in hun ontwikkeling tot weldenkende, kritische burgers die hun plek in de maatschappij kunnen gaan vinden. Daarbij is er aandacht voor alle aspecten van de ontwikkeling van de mens. Voor kinderen is het belangrijk om te leren wie ze zelf zijn en welke talenten ze kunnen inzetten. Het helpt als ze deze zoektocht met onbevangenheid en (zelf)vertrouwen aan kunnen gaan. De taak van professionals op ons IKC is om kinderen te begeleiden, motiveren, stimuleren en vanuit nabijheid ruimte te geven om tot deze ontwikkeling te komen.
We werken vanuit het gedachtengoed van pedagoog Gert Biesta. De taak van ons team ligt in het begeleiden van kinderen bij hun ontdekking van:
Hierbij hebben we er oog voor dat niet alle ouders en verzorgers op dezelfde manier in staat zijn hun kinderen in de ontwikkeling te begeleiden. Een deel van ons werk bestaat daarom ook uit het ondersteunen van ouders om hun kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling.
Onze missie
Onze missie komt voort uit onze visie op onderwijs en analyses van de omgeving waar ons IKC gevestigd is. Onze maatschappelijke opdracht en daarmee onze missie is als volgt:
We kijken wat voor ieder kind en voor iedere medewerker mogelijk is om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen en daarmee het beste uit zichzelf te halen.
Vier kernwaarden
Wij werken vanuit onze kernwaarden:
De uitgangspunten voor onze werkwijze
Om deze visie en missie in de praktijk te brengen, werken we van vanuit een aantal uitgangspunten die in onze dagindeling en werkwijze terugkomen. Deze zijn als volgt:
Relatie: Ieder mens komt pas tot ontwikkeling wanneer die zich veilig voelt, geborgen weet en de nabijheid van professionals en mensen ervaart. Ontwikkeling start bij het opbouwen van een relatie.
Routines: Vaste routines zorgen voor kenbaarheid en voorspelbaarheid van de dag. Daarmee ontstaat ruimte om tot ontwikkeling te komen.
Rust: Door focus te houden op routines en hier alleen beperkt van af te wijken, blijft de dag voorspelbaar, kenbaar en veilig.
Ruimte: Wanneer aan bovenstaande voorwaarden is voldaan, wordt ruimte gegeven om de zone van naastgelegen ontwikkeling op te zoeken.
Zicht op mensen: Onze medewerkers kijken naar de volledige ontwikkeling van ieder kind, in samenhang met diens omgeving. We onderzoeken welke ondersteuning en begeleiding er nodig is om de zone van naastgelegen ontwikkeling te bereiken.
Meervoudig perspectief: Er wordt vanuit co-teaching met meerdere professionals gelijktijdig gewerkt aan de ontwikkeling van kinderen en daarin worden de ouders/verzorgers nauw betrokken. Er vindt veel overleg plaats om alle perspectieven met elkaar in overeenstemming te brengen en zo de potentie optimaal te ondersteunen.
Gedeelde verantwoordelijkheid: Iedere professional die betrokken is bij de ontwikkeling van de kinderen of medewerkers, is verantwoordelijk om bovenstaande uitgangspunten toe te passen, in te zetten en anderen hierin actief te betrekken.
Nieuwsgierigheid naar innovatie & ontdekking: Om tot ontwikkeling te komen, is het noodzakelijk te zoeken naar nieuwe inzichten en deze te verkennen. De zone van naastgelegen ontwikkeling wordt actief opgezocht. Hiervoor wordt aansluiting gezocht bij ieders natuurlijke nieuwsgierigheid.
Ons motto