Tekstgrootte
Ons kindcentrum werkt bewust aan kwaliteit. Om de kwaliteit van ons onderwijs goed te kunnen beschrijven en (verder) te verbeteren maken wij gebruik van het “Draaiboek kwaliteitszorg op Tabijnniveau”. Hiermee is een systeem van kwaliteitszorg opgezet dat aansluit bij de eisen die de overheid aan het onderwijs stelt.
Fragment uit het Inspectieverslag:
“ …De school krijgt voor alle drie de standaarden (onderwijsproces, kwaliteitszorg en ambitie, financieel beheer) de waardering goed omdat zij zich bij deze standaarden onderscheidt door de eigen aspecten van kwaliteit. In een zeer professionele cultuur stelt de school de eigen doelen waar mogelijk bij. De leraren werken samen aan het verbeteren van het aanbod en leggen de focus op het aanleren van leerstrategieën...’ inspectieverslag 19-12-2019
De inspectie gaf Het Rinket de maximale score op de punten:
· De school heeft inzicht in de onderwijsbehoeften van haar leerlingpopulatie.
· De school voert de zorg planmatig uit.
· De school werkt planmatig aan verbeteractiviteiten.
Als we naar de ontwikkeling van iedere leerling kijken, maken zij allemaal een goede, bij hen passende groei door. Dat maakt ons trots!
Voor meer informatie over scholen en resultaten verwijzen wij naar de site van de inspectie (www.onderwijsinspectie.nl, zoekterm Rinket). De website www.scholenopdekaart.nl geeft een compleet beeld van alle scholen en kindcentra bij u in de buurt. U kunt deze eenvoudig met elkaar vergelijken en op deze manier een gefundeerde keuze maken voor een geschikte school voor uw kind(eren).
Extra inzet
De inzet van extra personeel (extra leerkrachten, specialisten en onderwijsassistentie) biedt ons de kans om met extra aandacht met de kinderen te werken en samen met hen te werken aan o.a. persoonsontwikkeling en door hen zelf gestelde doelen.
Passend onderwijs
Op 1 augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs in gegaan. Passend Onderwijs moet ervoor zorgen dat kinderen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs krijgen. Deze wet is er juist gekomen voor die kinderen iets extra’s nodig hebben, bijvoorbeeld omdat het leren moeilijker gaat, of juist uitdaging mist bij het leren, of omdat extra begeleiding nodig is vanwege een beperking of gedrag.
Scholen en kindcentra hebben bij passend onderwijs zorgplicht. Dit betekent dat iedere school of kindcentrum de taak heeft om alle kinderen een passende onderwijsplek te bieden en waar nodig extra ondersteuning te geven, bij voorkeur in het regulier basisonderwijs en pas als het niet anders kan in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs.
Onze school/ons kindcentrum wordt ondersteund door samenwerkingsverband Passend Onderwijs IJmond www.passendonderwijsijmond.nl. (voor scholen in swv IJmond)
Op de website https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs vindt u altijd de laatste informatie over de landelijke ontwikkelingen.
Hoe regelen wij de ondersteuning
Elke leerkracht voorziet in goed onderwijs voor zijn/haar leerlingen, neemt hierover beslissingen en plant dit in het groepsplan.
In het groepsplan staan de leerdoelen voor alle leerlingen voor de komende 10 weken. Ook staat hierin beschreven hoe er aan deze leerdoelen wordt gewerkt met de leerlingen.
Indien nodig geeft de leerkracht extra ondersteuning aan de leerling, door bijvoorbeeld herhaalde instructie of voorinstructie. Dit gebeurt naar aanleiding van observaties, de resultaten van toetsen uit de methode en de CITO toetsen van het leerlingvolgsysteem.
Als er speciale ondersteuning nodig is
Na evaluatie van de extra ondersteuning in de klas kan blijken dat meer of andere hulp nodig is. De leerkracht bespreekt de gegevens met de intern begeleider. Er wordt eventueel aanvullend onderzoek door de intern begeleider gedaan. Op basis van deze resultaten wordt speciale zorg aan de leerling gegeven. De maatregelen in het groepsplan zouden kunnen zijn: het aanpassen van de leertijd en/of de instructie, bijstellen van doelen, het inzetten van hulpmaterialen, pedagogische maatregelen en coaching van de leerkracht of werken met de onderwijsassistente in of buiten de klas. De ouders worden geïnformeerd over de resultaten van het onderzoek of de observatie.
Het ondersteuningsteam en het ondersteuningsprofiel
Indien de extra ondersteuning niet tot het behalen van de geplande leerdoelen leidt, kan de leerling worden ingebracht in het ondersteuningsteam. Inbreng in het ondersteuningsteam kan alleen in overleg met en na toestemming van de ouders. Indien wenselijk nodigen we ouders uit om bij de bespreking aanwezig te zijn. Aan het ondersteuningsteam nemen deel: de directeur, de intern begeleider, de leerkracht, een psycholoog van het Samenwerkingsverband IJmond en een pedagoog van de onderwijsbegeleidingsdienst (OBD). Eventueel kan de hulp van een maatschappelijk werkster of gedragsspecialist worden ingeroepen. Voor de bespreking van de leerling in het ondersteuningsteam wordt gebruik gemaakt van een Topdossier. Ouders hebben inzage in dit dossier.
Net zoals alle scholen hebben ook wij een ondersteuningsprofiel, waarin wij aangeven welke ondersteuning wij op het kindcentrum kunnen bieden. De verkorte versie van dit profiel staat onderaan deze pagina. Voor de volledige versie kunt u bij de intern begeleider of directie terecht.
Verlengen of versnellen
Soms kan het voor de ontwikkeling van een kind goed zijn om hem of haar een jaar extra in een groep te laten blijven. Dit doen we pas als er goed is onderbouwd waarom dit nodig is. Voor een zorgvuldig besluit hierover werken wij op onze school met een stappenplan en een checklist. Op dezelfde manier bekijken wij ook of een kind een jaar kan overslaan.
Afspraken hulpverlening onder schooltijd
Wij krijgen steeds vaker het verzoek van ouders om externe partijen gelegenheid te geven om hun kind onder schooltijd hulp te bieden. Dit geldt zowel voor diagnostisering als voor remediering.
Tabijnscholen en -kindcentra gaan er vanuit dat wanneer er hulp of onderzoek door een externe partij t.b.v. een leerling noodzakelijk is, er vooraf overleg is tussen ouders en school.
We hanteren de volgende afspraken:
1. Als ouders onder schooltijd een extern bureau of deskundige willen inzetten voor hun kind, werkt de school daaraan mee als het onderzoek wordt vergoed uit de basisverzekering. Er wordt rekening gehouden met de nodige reistijd. Afspraken worden vastgelegd in een brief en door ouders en directeur ondertekend. Adviezen die daaruit voortkomen zal de school opvolgen, als dat redelijkerwijs kan.
2. Ouders die buiten de schooltijden hun kind willen laten onderzoeken door een deskundige of een bureau zijn daarin vrij. De school is niet verplicht om adviezen uit het onderzoek op te volgen. Contact over het gedane onderzoek vindt altijd plaats via de ouders en niet rechtstreeks met de externe.
Indien gewenst kan de schoolarts worden ingeschakeld voor advies.
(*)De term “hulpverlening” wordt gebruikt in de brede zin van het woord. Hieronder wordt verstaan onderzoek, behandeling, ondersteuning, therapie.
Afspraken over het afnemen van toetsen
Het afnemen en de verwerking van de groepsgewijs af te nemen toetsen is de verantwoordelijkheid van het onderwijs. Indien het, in het belang van het kind en in de visie van de directie noodzakelijk is om een groepsonderzoek nogmaals af te nemen, ligt de beslissing om dit te doen bij de directie.
Verwijzing naar het voortgezet onderwijs
De verwijzingen vinden plaats op basis van de toetsgegevens en observaties die in de loop der jaren van een leerling verzameld zijn. De adviezen worden gegeven na overleg met de intern begeleider, leerkracht groep 7 en 8 en de directeur. De verwijzingsgesprekken worden door de leerkracht van groep 8 en de directeur gehouden. Aan het begin van groep 8 wordt er een voorlopig advies gegeven. Met de voorlopige adviezen kunnen de ouders en kinderen zich alvast gaan oriënteren op het voortgezet onderwijs. Rond februari volgen de definitieve verwijzingsgesprekken, waarna de ouders de leerlingen kunnen inschrijven op een school naar hun keuze.
Protocol medicijnverstrekking en medisch handelen
Wij worden steeds vaker geconfronteerd met leerlingen die klagen over pijn die meestal met eenvoudige middelen te verhelpen is, zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, buikpijn, oorpijn of insectenbeten. Ook verzoeken ouders vaak de schoolleiding om hun kinderen door een arts voorgeschreven medicijnen toe te dienen. Leerkrachten en schoolleiding begeven zich dan op een terrein waarvoor ze niet gekwalificeerd zijn. Met het oog op de gezondheid van kinderen is het van groot belang dat in dergelijke situaties zorgvuldig gehandeld wordt. Om misverstanden en onbedoelde schadesituaties te voorkomen volgen de Tabijnscholen en -kindcentra het protocol ‘Medicijnverstrekking en medisch handelen’. U kunt het protocol bij de directie inzien.
Samenwerking met Jeugdgezondheidszorg GGD Kennemerland
Wij werken samen met Jeugdgezondheidszorg (JGZ) GGD Kennemerland. De taak van de jeugdgezondheidszorg is het begeleiden van de groei en de ontwikkeling van uw kind.Aan onze school is een team van een jeugdarts, jeugdverpleegkundige en assistente verbonden.
Contactmomenten
5 jarigen en groep 7 leerlingen krijgen een contactmoment aangeboden. U ontvangt hierover vooraf meer informatie.
Advies en consultatie
De jeugdarts en jeugdverpleegkundige kunnen door school uitgenodigd worden bij een overleg met ouder en school om zorgen of vragen over een leerling te bespreken. Ook kan school anoniem ( zonder een naam te noemen ) een kind bespreken om advies te krijgen over de te nemen stappen om kinderen snel de juiste hulp of begeleiding te bieden.
De jeugdarts heeft een consulterende en adviserende rol bij schoolverzuim.
Leerlingen die net een schoolwisseling achter de rug hebben, worden doorgegeven aan de jeugdgezondheidszorg zodat zij het kinddossier aan kunnen vragen. Wanneer u als ouder hiertegen bezwaar heeft, kunt u dit aangeven bij de directeur.
In overleg met u kan school uw kind aanmelden voor onderzoek bij de jeugdarts of jeugdverpleegkundige. Indien u zonder berichtgeving niet verschijnt op deze afspraak, zal de jeugdarts/jeugdverpleegkundige school hierover informeren.
Als ouder kunt u ook altijd zelf een afspraak maken.
Gezondheidsonderzoek voor 5-jarigen en kinderen in groep 7
Kinderen worden op vaste momenten, zoals is vastgelegd in het landelijke basistakenpakket van de JGZ gevolgd. Binnen de basisschoolperiode is er een preventief gezondheids- onderzoek voor de 5-jarigen ( in het jaar dat een kind 5 jaar wordt) en groep 7 leerlingen. Beide onderzoeken bestaan uit de volgende onderdelen:
De JGZ-assistente onderzoekt op school de ogen, het gehoor (voor groep 7 op indicatie), de lengte en het gewicht.
Als ouder/verzorger vult u een vragenlijst in over uw kind en u geeft toestemming voor onderdelen van het onderzoek.
De leerkracht vult een vragenlijst in over het kind, over motoriek, spraak-taalontwikkeling en het gedrag op school. De leerkracht zal alleen gegevens invullen die bij u als ouders bekend zijn.
De JGZ-arts of –verpleegkundige koppelt informatie terug met uw toestemming over het gehoor en het zien.
Eventueel worden kinderen met hun ouders door de JGZ- arts of JGZ-verpleegkundige uitgenodigd voor een uitgebreider onderzoek op een GGD locatie.
Als ouder kunt u zelf aangeven dat u een gesprek met de JGZ-arts of JGZ-verpleegkundige wilt.
Contact
Hebt u vragen over onder andere gezondheid, groei, opvoeding gedrag, eten, slapen, bedplassen, dan kunt u deze aan de jeugdverpleegkundige/jeugdarts stellen. De JGZ is op werkdagen van 8.30 – 12.30 en 13.00 – 17.00 bereikbaar via 023 7891777 of via frontofficejgz@vrk.nl.
Voor meer informatie over de jeugdgezondheidszorg verwijzen wij u naar de website van de GGD: www.ggdkennemerland.nl/jeugdgezondheidszorg
Bezoekadres: GGD Dijk en Duin
Duitslandlaan 3, 1966 XA Heemskerk, Telefoon: 257425
Meer informatie op http://ggd.hdk.nl.
Preventie kindermishandeling en huiselijk geweld
Eén van de intern begeleiders, Olga Hasenack, heeft een training gehad om signalen van kindermishandeling en huiselijk geweld te herkennen. Als aandachtsfunctionarissen kindermishandeling weten zij welke mogelijke vervolgstappen gezet kunnen worden om geweld tegen kinderen te voorkomen en aan te pakken. De teamleden zijn hierover door de intern begeleider/aandachtsfunctionaris geïnformeerd.
Onze school maakt gebruik van een protocol. Het protocol en het stappenplan dat de school hanteert vindt u op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode. Het stappenplan en het protocol liggen ook ter inzage op school.
Bij Veilig Thuis kunt u terecht voor advies of ondersteuning als u te maken heeft met (mogelijk) kindermisbruik of huiselijk geweld. Veilig Thuis is 24 uur per dag te bereiken via telefoonnummer 0800-2000 en de website www.veiligthuis.nl
Wet sociale veiligheid op school
Wij hebben een wettelijke inspanningsverplichting om zorg te dragen voor een veilige onderwijsomgeving en een actief veiligheidsbeleid te voeren. Dit beleid vormt een samenhangend geheel aan maatregelen gericht op preventie en afhandelen van incidenten en is verankerd in de dagelijkse praktijk. Regelmatig monitoren we de effecten van ons veiligheidsbeleid. Geheel volgens de wet hebben wij een anti-pestcoördinator die het beleid tegen pesten coördineert en als aanspreekpersoon fungeert. Bij ons is dit Nicole Mijnen.
Verwijsindex
Om tijdig en effectief interventies te kunnen inzetten bij jeugdigen die in hun fysieke, psychische, sociale of cognitieve ontwikkeling worden belemmerd is het belangrijk dat de betrokken partijen goed geïnformeerd zijn. Daarom heeft Tabijn met de gemeenten in Midden- en Noord-Kennemerland en met de instellingen die een verantwoordelijkheid hebben binnen de domeinen jeugdzorg, (geestelijke) gezondheidszorg, onderwijs, maatschappelijk werk een convenant afgesloten.
De betrokken partijen informeren elkaar via een digitaal systeem, de zogenaamde Verwijsindex.
In de Verwijsindex worden uitsluitend de naam en enkele persoonsgegevens van het kind gezet. Tevens wordt er geregistreerd of een andere instantie deze jeugdige ook in het systeem heeft ingebracht. Als er een match is, wordt er informatie uitgewisseld en kan er gecoördineerd verder gewerkt worden aan de problematiek. De ouder(s) en/of verzorger(s) worden hiervan vooraf op de hoogte gebracht.
Op www.multisignaal.nl vindt u meer informatie over de verwijsindex.
Vertrouwensinspecteur
Met klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, fysiek geweld en psychisch geweld zoals grove pesterijen kunt u terecht bij het meldpunt vertrouwensinspecteur. Ook discriminatie, onverdraagzaamheid en extremisme zijn onderwerpen waarover u contact op kunt nemen.
Het meldpunt vertrouwensinspecteurs is te bereiken op telefoon 0900-1113111.
Schorsing en verwijdering
Schorsing of verwijdering van een leerling is een maatregel die alleen in uiterste gevallen toegepast wordt. Bijvoorbeeld als er sprake is van ernstig wangedrag van een leerling en/of ouders en bij een onherstelbaar verstoorde relatie tussen school of kindcentrum en de leerling of diens ouders. Schorsing is een tijdelijke maatregel die schriftelijk aan de ouders medegedeeld wordt nadat er overleg heeft plaatsgevonden met de leerling, de ouders en de groepsleerkracht.
Verwijdering van een leerling is een ordemaatregel die kan worden genomen via een wettelijk vastgelegde procedure. Voor een zorgvuldige procedure handelt Tabijn volgens een vastgesteld protocol. De onderwijsinspectie houdt toezicht op de naleving van de procedure.