Tekstgrootte
Kinderen hebben behoefte aan begeleiding zodat zij zich kunnen vormen tot zelfstandige en kritisch denkende mensen. Hiervoor moet er ruimte zijn voor persoonsvorming, socialisering en kwalificatie. Dit zijn dan ook de uitgangspunten waarmee ons onderwijs is vormgegeven. Goed onderwijs besteedt aandacht aan alle aspecten van de mens zodat kinderen zich harmonieus kunnen ontwikkelen. Wij denken hierbij aan de volgende behoeften:
· veiligheid, geborgenheid, rust en een duidelijke structuur (socialisatie)
· ruimte voor het maken van eigen keuzes, een actieve rol in het eigen leerproces en mogelijkheden om te kunnen experimenteren (personificatie)
· een uitdagend en stimulerend curriculum van vakken en lesmethodes (kwalificatie)
· dingen samen kunnen doen (socialisatie)
· een gezonde leefomgeving, gezonde leefstijl en actief bezig te kunnen zijn (personificatie)
Om dit duidelijk te kunnen vertalen hebben we dit samengevat in ons motto:
‘Samen leren met plezier’
Door het bieden van een brede ontwikkeling kunnen kinderen verschillende ervaringen opdoen en hierdoor hun eigen talenten ontdekken zodat zij hun eigen plaats in de maatschappij kunnen gaan in nemen.
Onze kernwaarden zijn:
Samen
Kinderen leren overal en van iedereen: van hun leerkracht en van elkaar. Hier spelen we op in door leerlingen samen te laten werken o.a. in coöperatieve werkvormen. Dit heeft een positieve invloed op de motivatie en betrokkenheid van kinderen en hun sociaal emotionele ontwikkeling. Wij willen samen met ouders verantwoordelijk zijn voor het leerproces van de leerling. Samenwerken met betrokken ouders met wederzijds begrip voor elkaars verantwoordelijkheid in opvoeding en onderwijs vinden we belangrijk. Dit willen we bereiken door open communicatie met ouders en een toegankelijk kindcentrum.
Leren
Leren met als doel het beste uit het kind te halen en dus hoge doelen te stellen. Ieder kind heeft zijn/haar eigen unieke talenten, waarbij wij streven naar een brede ontwikkeling op alle gebieden.
Wij willen de leerlingen leren ‘te leren’, te experimenteren en te reflecteren op hun eigen leerproces. Op deze manier worden de leerlingen voorbereid op de maatschappij, waarbij ‘het leren’ een belangrijk aspect zal blijven. Voor leerkrachten betekent dit dat zij ook leren van en met elkaar. Zo vormt ons kindcentrum een lerende organisatie, die meegaat met de tijd.
Plezier
Plezier vormt bij het bereiken van de leerdoelen een belangrijke stimulans. Door aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen, het maken van allerlei leerzame uitstapjes, gebruik te maken van moderne media en daarnaast een schoolplein met veel speelmogelijkheden, verhogen wij het plezier op school en in het leren.
Waar wij trots op zijn!
Het Rinket onderscheidt zich op de volgende punten van andere basisscholen
1. Extra aandacht voor taalontwikkeling
2. Brede talentontwikkeling
3. Extra lestijd
4. Een goede sfeer
5. Goede leerlingenondersteuning op maat / Kleine klassen
6. De plusgroep
7. Naschoolse activiteiten
1 Extra aandacht voor taalontwikkeling
Op Het Rinket besteden we veel tijd aan taalonderwijs. In deze tijd van moderne media en vluchtige berichtjes, vinden wij het extra belangrijk om veel tijd en aandacht te bieden om leerlingen goed taalgebruik aan te leren, zowel mondeling als schriftelijk.
Wij verrijken ons taalonderwijs o.a. door:
· een doorlopende lijn van peuters naar kleuters waar taalstimulering een belangrijke plaats inneemt.
· een duidelijke opbouw voor woordenschatonderwijs door de hele school heen.
· aandacht voor leesbeleving en een halfjaarlijks wisselende kinderboekencollectie via ‘De Bieb Op School'.
· een duidelijke opbouw in de fonologie en spelling didactiek.
· aandacht voor betekenisvolle stelopdrachten en het leren reflecteren op zelfgeschreven teksten.
· begrijpend lezen aan te leren door samen verdiepend op zeer diverse teksten in te gaan (verdiepend lezen)
· (mondelinge) verslaggeving en spreekbeurten.
· positieve aandacht voor meertaligheid (meertaligheid is een troef!)
2 Brede talentontdekking
Brede persoonsvorming is de basis van ons onderwijs. Daarom besteden wij o.a. aandacht aan:
- muziekonderwijs van onze eigen vakdocent.
- aanvullende instrumentlessen via het cultuurcentrum
- groepsdoorbroken creatieve workshops
- een eigen moestuin en natuuronderwijs
- culturele uitstapjes, zoals naar musea en theaters.
- festiviteiten waarbij de verschillende culturen van leerlingen van ons kindcentrum elkaar ontmoeten.
- Een breed scala aan naschoolse activiteiten op het gebied van creativiteit, voeding, natuur, sport, spel en technologie.
Wij vieren de brede talenten in onze maandafsluitingen, waarbij ouders ook zijn uitgenodigd.
3 Extra lestijd
We willen graag het beste uit onze leerlingen halen. Daarbij willen we de kinderen bewust maken van hun ontwikkeling, kwaliteiten en leerpunten. We doen dit o.a. door ‘gratis’ extra lestijd aan te bieden aan de leerlingen uit de groepen 7 en 8. Leerlingen die hier aan mee willen doen, omschrijven hun eigen leerdoelen en motivatie voor de deelname. Vervolgens krijgen zij extra les op de woensdagmiddag, waarin zij werken aan de door henzelf gekozen leerdoelen. Ervaring heeft ons geleerd dat leerlingen zich hierdoor verantwoordelijker voelen voor hun leerproces en doelgerichter met de overstap naar het voortgezet onderwijs bezig zijn. Op de eindtoets van het CITO zien we dit terug in mooie scores die de kinderen een goede start in het voortgezet onderwijs bieden.
4 Een goede sfeer
Een kindcentrum waarin “Samen leren met plezier” centraal staat, kan dit alleen waar maken als er in het kindcentrum een veilig pedagogisch klimaat heerst. Wij zijn trots op de sfeer en de rust op Het Rinket. Wij bereiken dit door:
- het hebben van een sterk wij-gevoel. Wij zijn een kindcentrum waar men elkaar kent.
- contact tussen ouders en leerkrachten of directie laagdrempelig te houden.
- veel aandacht te besteden aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming van de leerlingen. Hiervoor
gebruiken we o.a. de methode “De Vreedzame School”.
- duidelijke schoolafspraken, waar de leerlingen over meedenken, over hoe we ons gedragen in de klas en buiten op het
schoolplein.
- de leerlingenraad. Hierin mogen leerlingen meepraten over schoolzaken. Hun ideeën worden serieus genomen en zo mogelijk
uitgevoerd. Hierdoor leren kinderen zich verantwoordelijk te voelen voor elkaar en de school en leren ze hoe een
democratische samenleving werkt.
- Leerlingmediatie; Speciaal getrainde leerlingen die andere kinderen helpen om conflicten samen op te lossen.
5 Goede leerlingenondersteuning op maat / Kleine klassen
Wij bieden de leerlingen zo veel mogelijk ondersteuning op maat. Om dit te bereiken hebben wij goede leerlingbegeleiding, ervaren leerkrachten, specialisten en onderwijsassistenten in ons team.
Wij kiezen er voor om zo veel mogelijk met homogene groepen qua leeftijd te werken (geen combinatiegroepen), met uitzondering van de kleutergroepen. We hebben relatief kleine klassen, met een maximum van 25 leerlingen per klas. Daarnaast werken de leerlingen veel in kleine groepjes, door het inzetten van veel extra handen in de klassen zoals specialisten binnen de school, extra leerkrachten, onderwijsassistenten en een leraarondersteuner.
Teamleden hebben zich gespecialiseerd op een bepaald gebied en coachen elkaar. Binnen ons team hebben wij gedragsspecialisten, specialisten Jonge Kind, Nederlands-als-tweede-taalspecialisten, orthopedagoog, specialist hoogbegaafdheid, motoriekspecialist, leesspecialist en een dyslexiespecialist. Verder hebben wij twee intern begeleiders (IB’ers) die leerlingen en leerkrachten kunnen ondersteunen en adviseren.
6 De Plusgroep
Ook dit schooljaar gaan wij weer werken met een interne plusgroep. 1 dagdeel per week zal juf Kim Aalsma met kinderen met een hoog leervermogen uit de groepen 5 t/m 8 gaan werken. In de plusgroep wordt de kinderen uitdaging geboden, doorgaans in de vorm van verbreding. Dat houdt in: andere vakken, andere vaardigheden. De focus zal vooral liggen op het leren leren, dat o.a. bestaat uit leren denken, leren plannen, leren prioriteiten stellen, leren omgaan met frustratie, motivatie. De jongere leerlingen van het Rinket die mogelijkerwijs onder deze doelgroep vallen, ontvangen aanbod van hun eigen leerkracht in overleg en met begeleiding van de plusleerkracht.
7 Naschoolse activiteiten
Het Rinket wil de kinderen ook buiten schooltijd ontspanning, gezelligheid, cultuur, sport, saamhorigheid, sfeer, warmte en een veilige plek bieden. We werken daarom samen met Welschap Heemskerk en Sportservice Kennemerland om extra activiteiten na schooltijd voor onze leerlingen mogelijk te maken. Deze activiteiten moeten voor de kinderen vooral leuk zijn, maar verrijken tegelijkertijd hun schooldag. Zo worden er bijvoorbeeld met regelmaat sportactiviteiten, knutselactiviteiten, dans, naailessen, computervaardigheidslessen en muzieklessen aangeboden, waar kinderen veelal gratis aan mee kunnen doen. Verder is er elke dinsdagmiddag ‘Huiskamer’. De kinderen kunnen dan na schooltijd op school blijven om samen een spelletje te spelen of lekker op het plein te spelen onder begeleiding van meester Emile en een aantal vrijwilligers. Het gaat hier niet om een BSO, maar om een vrijblijvende situatie. Ouders zijn verantwoordelijk om hier met hun kinderen goede afspraken over te maken.
Inschrijven en verdere informatie over de activiteiten gaat via folders, de website en flyers van Welschap (www.welschapwelzijn.nl/activiteiten/brede-schoolactiviteiten).