Tekstgrootte
Samen leren met plezier - Dat laten wij graag terugzien in ons leerling-rapport!
Een kind is meer dan alleen wat het weet op het gebied van rekenen of taal (de cognitieve ontwikkeling). We willen daarom ook dat ons rapport meer laat zien dan deze cognitieve ontwikkeling.
Wij streven er naar om een breder kindbeeld weer te geven. Het rapport wordt ingevuld door de leerkrachten en de leerlingen zelf. Door middel van gesprekken met de leerkracht krijgt uw zoon/dochter kennis over het eigen kunnen en kennen. Er worden samen doelen gesteld bij een breed aanbod dat past bij de diversiteit aan talenten en interesses van onze leerlingen. Deze zelf gestelde doelen worden ook in het rapport geëvalueerd.
Op deze pagina ziet u een toelichting over het leerlingvolgsysteem en het rapport.
Inrichting rapport
Het rapport is opgebouwd vanuit onze visie om kinderen meer regie en zelfstandigheid te geven in hun leerproces.
· Welbevinden en socialisatie: Welbevinden gaat over de mate waarin een kind zich goed voelt. Welbevinden is een basisvoorwaarde voor kinderen om gezond en veilig op te kunnen groeien en te leren. Bij socialisatie gaat het over gedrag en de omgang van het kind met anderen in zijn omgeving. Achter deze pagina vindt u een uitdraai van KIJK! (voor de peuter- en kleutergroepen) of een spindiagrammen van het IEP onderdeel Hart en Handen (groep 3 t/m 8).
· Kwalificatie: Kwalificatie staat voor de cognitieve ontwikkeling van kennis. Hier staat weergegeven hoeveel leerdoelen er vanuit de methodes behaald zijn, waar het kind goed in is en wat het de komende periode nog kan leren. Voor de peuter- en kleutergroepen staat hier beschreven wat uw kind al laat zien op het gebied van taalontwikkeling, rekenontwikkeling en spelontwikkeling. Achter deze pagina vindt u een uitdraai van KIJK! (voor de peuter- en kleutergroepen) of de resultaten van het IEP onderdeel Hoofd (groep 3 t/m 8).
· Leerdoelen en breed samenhangend aanbod: Dit gaat over het onderwijsprogramma voor de brede ontwikkeling van het kind, zoals muziek, gym en wereldoriëntatie. In de onderbouwgroepen wordt er thematisch gewerkt. Hier worden de leerdoelen gekoppeld aan de thema’s. De leerdoelen zijn ook terug te zien in werkjes in de klas en op Social Schools. Vanaf groep 5 houden de kinderen een online portfolio bij waar hun persoonlijke leerdoelen zichtbaar zijn.
· Persoonsvorming: Persoonsvorming staat voor de vorming van het kind. Hoe hij/zij zichzelf ziet en waar het later naar toe wil groeien.
Om de ontwikkeling van alle kinderen zo nauwkeurig en gestructureerd mogelijk te volgen gebruiken wij een leerlingvolgsysteem. Wij maken gebruik van KIJK! voor peuters en kleuters. Voor groepen 3 t/m 8 maken wij gebruik van IEP. Onderstaande subtitels geven meer informatie over het betreffende leerlingvolgsysteem.
KIJK!
Op school maken wij gebruik van KIJK! voor peuters en kleuters. KIJK! is een instrument om de ontwikkeling van kinderen in kaart te brengen en te volgen. Aan de hand van grijze vakken, driehoekjes en gekleurde lijnen maakt het instrument de ontwikkeling zichtbaar. Hoe goed zit een kind in zijn vel? Dat zien we aan de basiskenmerken en betrokkenheid. Bij sommige kinderen zijn die kenmerken bijna altijd aanwezig, bij sommige kinderen bijna nooit en andere kinderen zitten er tussenin. Het vak dat grijs is gekleurd, geeft aan wat voor uw kind het geval is. In het rapport ziet u een aantal gekleurde lijnen, de ontwikkelingslijnen. Ze geven aan hoe uw kind zich ontwikkelt op een bepaald gebied. Ieder vakje op de lijn staat voor twee maanden. Boven de ontwikkelingslijnen staan kleine driehoekjes. Die geven aan wat de leeftijd van uw kind is op het moment dat het rapport is gemaakt. Bijvoorbeeld: 4,6 jaar leest u als vier jaar en zes maanden. De ontwikkeling van jonge kinderen verloopt met sprongen. De ontwikkelingslijn en de echte leeftijd lopen dus niet altijd gelijk. Dat past bij hoe jonge kinderen zich ontwikkelen. De ontwikkelingslijn kan twee vakjes afwijken van de echte leeftijd van het kind, dat noemen we gemiddeld. Als de ontwikkelingslijn drie vakjes afwijkt van de echte leeftijd van het kind spreken we van ondergemiddeld of bovengemiddeld.
IEP
IEP is een leerlingvolgsysteem en staat voor Inzicht Eigen Profiel. IEP kijkt naar het individu en de leergroei die het kind maakt ten opzichte van zichzelf. Vanuit IEP wordt een talentenkaart gepresenteerd, die bestaat uit hoofd, hart én handen. Hoofd staat voor lezen, rekenen en taal. Hart en handen staat voor wie het kind is en hoe het zich voelt. Dat wordt gemeten door vragen en stellingen over hoe hij/zij doet en leert. Bij die vragen en stellingen gaat het niet om goed of fout, maar om hoe het kind zich voelt. Hart en Handen toont drie spindiagrammen: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. Bij de punten van de diagrammen staan de onderwerpen van de vragen. Hoe meer de kleur naar buiten gaat, hoe meer het kind vindt dat het bij hem/haar past.