Tekstgrootte
Op de Blokkendoos werken wij met het VVE-programma Peuterplein. Dit programma werkt met thema’s en biedt leuke activiteiten op verschillende niveaus.
Het programma Peuterplein sluit mooi aan op het programma Kleuterplein dat in de kleutergroepen van Het Rinket gebruikt wordt. Er wordt met deze programma’s spelenderwijs gewerkt in een doorlopende lijn naar groep 3.
De activiteiten van Peuterplein zijn ook bedoeld om de woordenschat van de kinderen spelenderwijs te vergroten.
Algemene ontwikkeling
Kinderen leren door middel van interactie, spel en spelmaterialen en ontwikkelen zo hun denken. Op de Blokkendoos zijn veel materialen aanwezig om het denken te stimuleren zoals spelletjes, puzzels, blokken e.d. Er worden activiteiten gedaan om de peuters te stimuleren, zoals het oefenen met kleuren, tellen, benoemen van dieren, dagen van de week, enz. Dit proberen we te doen binnen een thema, zodat het voor de peuters vooral leuk is. We stimuleren ouders om met dit zelfde materiaal te werken tijdens de inloop.
Taalontwikkeling
Taalontwikkeling is van groot belang voor de totale ontwikkeling van kinderen. Het is belangrijk voor hun schoolsucces. Kinderen hebben een uitgebreide woordenschat nodig om goed te kunnen vertellen wat ze willen.
Een deel van de kinderen die onze peuteropvang bezoekt, heeft een andere moedertaal dan het Nederlands. Deze meertaligheid zien wij als een troef, juist omdat kinderen in de eerste levensjaren gemakkelijker taalvaardigheid ontwikkelen. Op de Blokkendoos wordt veel aandacht besteed aan de Nederlandse taal en willen we ook de andere talen die kinderen en ouders beheersen op een speelse manier aan bod te laten komen.
Door alle kinderen veel taal aan te bieden kunnen de pedagogisch medewerksters de taalontwikkeling een extra stimulans geven. Zo wordt bij het spel in de verschillende (thematische) hoeken volop met kinderen en door kinderen gepraat en zo vanzelf taal geoefend.
Motorische ontwikkeling
Voor jonge kinderen is het belangrijk dat ze de ruimte krijgen om te bewegen en zo hun motoriek verder te ontwikkelen.
Wij proberen iedere dag naar buiten te gaan. Bij het buitenspelen kunnen de kinderen vrij rennen, klimmen, fietsen, springen, met de bal spelen, spelen met zand etc.Ook maken wij gebruik van het speellokaal. Allerlei vaardigheden worden geoefend. De kinderen leren hierdoor samen spelen en ze leren hoe ze met elkaar om kunnen gaan. Hierdoor groeit het zelfvertrouwen.
De fijne motoriek (kleinere handbewegingen) wordt gestimuleerd door samen te knutselen, puzzelen of bouwen. Naarmate een peuter zich verder ontwikkelt, worden deze bewegingen kleiner en soepeler. De kinderen leren omgaan met een schaar, kralen rijgen en bijvoorbeeld prikken met een prikpen. Daarbij is het eindresultaat van een werkje niet belangrijk, maar gaat het om het oefenen van de fijne motoriek.
Sociaal- emotionele ontwikkeling
Gedurende de peuterleeftijd ontwikkelen peuters ook hun gevoel en gedrag. Op De peuteropvang wordt daar veel aandacht aan gegeven. Op het moment dat peuters De Blokkendoos gaan bezoeken, verandert er veel voor hen. Ze moeten zich aan de grenzen en de regels van de groep houden. Het kan voorkomen dat ze niet gewend zijn in het Nederlands aangesproken te worden. Daarbij komt dat ze misschien voor het eerst een paar uur per dag weg zijn van huis. Het bieden van emotionele veiligheid is een belangrijk uitgangspunt binnen de groep. Wanneer uw kind zich veilig voelt binnen de groep zal uw kind gaan leren ontdekken en spelen. Op de groep stimuleren we de kinderen om samen te spelen en samen te leren ontdekken. Door samen bezig te zijn, ontwikkelt een kind zijn gevoel en gedrag. Het oefent zich in een ander te verplaatsen, samen te werken en elkaar te helpen.
Kinderen worden hierbij begeleid, bijvoorbeeld in het verwoorden van wat ze willen en wat niet.
Zelfstandigheid
We leren kinderen om steeds zelfstandiger te worden. De kinderen oefenen bijv. om dagelijkse handelingen, zoals zelf je fruit in de fruitbak te leggen, je handen wassen, je schoenen en jas aan te doen etc. De pedagogisch medewerkers moedigen de kinderen hierin aan.
Aangezien peuteropvang De Blokkendoos een onderdeel is van Kindcentrum Het Rinket verloopt de overgang naar groep 1 van Het Rinket soepel. De kinderen hebben de leerkrachten vaker gezien, omdat er regelmatig samen activiteiten worden gedaan. Voor het kind naar groep 1 gaat, gaat het samen met de pedagogisch medewerkster alvast een keer wennen in groep 1. Dit helpt natuurlijk mee met een soepele overstap naar groep 1.
Ouders moeten de leerling wel apart inschrijven via een inschrijvingsformulier op Het Rinket, omdat uw kind overgaat van opvang naar onderwijs.
De pedagogisch medewerksters verzorgen een overdracht aan de hand van een speciaal observatie- en overdrachtsformulier van Peuterplein. Dit houdt in dat informatie over de leerling, na schriftelijke toestemming van ouders, toegelicht wordt in een gesprek tussen de pedagogisch medewerksters en de leerkracht van groep 1. Deze informatie wordt natuurlijk ook gedeeld met ouders d.m.v. een overdrachtsrapportage. De overdracht vindt plaats tussen de 2 en 4 weken voor het kind 4 jaar wordt. In de laatste 2 weken voor de 4e verjaardag mag het kind 5x een dagdeel kennismaken in de nieuwe groep. Deze dagen worden in overleg met de ouders afgesproken.
Mocht gekozen worden voor een andere basisschool na De Blokkendoos dan wordt de overdrachtsrapportage (van Peuterplein) aan de ouders meegegeven voor de volgende school. Indien nodig zal dit, na schriftelijke toestemming van ouders, mondeling worden toegelicht aan de nieuwe school.
In bepaalde gevallen is het mogelijk dat de leerling niet geplaatst kan worden in groep 1. Dit kan voorkomen als de school aangeeft handelingsverlegen te zijn. Dit houdt in dat de school niet de zorg kan bieden die het kind nodig heeft. Samen met de ouders wordt dan gekeken wat wel de beste plek voor het kind is.
Wat wordt er van uw kind verwacht als hij/zij naar groep 1 gaat?
Natuurlijk hoeft een kind van vier jaar nog niet alles zelf te kunnen. Toch is het belangrijk dat hij/zij zich ook zonder de hulp van de leerkracht uit de voeten kan. Daarom verwachten wij dat uw kind voor het vier wordt de volgende vaardigheden beheerst:
· Uw zoon/dochter is zindelijk. Een ongelukje kan gebeuren, maar over het algemeen moet uw kind uit zichzelf en zelfstandig
naar de wc kunnen gaan en zelf zijn/haar billen af kunnen vegen.
· Uw kind herkent zijn eigen jas/10-uurtje/lunch.
· Uw kind kan zelf zijn jas aan- en uittrekken en indien nodig een sjaal omdoen en dergelijke.
· Uw zoon/dochter kan zichzelf aan- en uitkleden (voor de gymles bijvoorbeeld). Hij/zij kan bijvoorbeeld zelf de mouwen van een
shirt goed doen als deze binnenstebuiten zitten. Natuurlijk kan de leerkracht wel helpen bij een moeilijke knoop of iets dergelijks.
· Uw zoon/dochter kan al een beetje zelf opruimen.